İşletim Sistemleri

İşletim sistemi bir bilgisayar sisteminin tüm donanımını erişilebilir ve kullanılabilir kılan, kullanıcının sistemden taleplerini yerine getiren büyük boyutlu, kalıcı bir yazılımdır. Günümüz bilgisayarlarında bir anda birden fazla iş yapılmaktadır. Bu işler çalışan programlardır. Gerçekte bir bilgisayarda bu iş sayısı ile kıyaslanmayacak kadar az sayıda (genellikle bir tane) merkezi işlem birimi (processor) vardır. Dolayısı ile bir mekanizma ile işlerin çok hızlı bir biçimde dönüşümlü olarak ve parça parça merkezi işlem birimine yaptırılması gerekmektedir. Bu çok hızlı iş değiştirme kullanıcı tarafından algılanmayacaktır. Bu olguya zaman paylaşımı (time sharing) denir. İşletim sistemlerinin önemi bir işlevi bu zaman bölüşümünün yönetimini yapmaktır. Çağdaş bilgisayar sistemlerinde, zamanın çeşitli işler arasında paylaşıldığı gibi, bellek kullanımı da işler arasında paylaşılmaktadır. İşletim sisteminin önemli bir görevi de bu paylaşımın yönetimidir. İşletim sisteminin diğer önemli bir görevi çalışmakta olan işlerin programcı hatalarından kaynaklı bazı yanlış eylemlerde bulunmamasını sağlamak böyle bir olay durumunda müdahale edip zararı en aza indirmektir. Şüphesiz işletme sistemi prgramların amaçlarını anlayıp amaca doğru ilerlenilip ilerlenmediğini kontrol edemeyecektir. Ancak bir program kendisine tahsis edilmemiş bir bellek alanına erişmek isterse, hakkı olmayan bir donanımı veya yazılım birimini kullanmak isterse buna izin vermeyecektir. İşletim sistemi tüm donanım birimleri ve dış birimler ile olan iletişimden de sorumludur. Kullanıcı ile bilgisayar sisteminin iletişmini sağlayan 'arayüz' de yine işletim sisteminin bir parçasıdır. Hemen hemen tüm PC kullanıcılarının aşina olduğu Linux, Unix, Windows ve MacOS, işletim sistemlerinin çok tanınan dört tanesidir.

Bu denli ağır işlevleri olan devasa yazılımların tasarımları pek çok yeni kavram ve yöntem gerektirmektedir. Bilgisayar biliminin işletim sistemleri ile ilgilenen dalı bu kavram ve yöntemlerin geliştirilmesi, başarımlarının analiz edilmesi ile ilgilenir.

Hiç yorum yok: